Schema
leertherapie
groepen
op locatie:
Schema leertherapiegroep
Aanvang: 16 mei 2025
-met een deel online-
met Marieke van Meeteren
Intakes:
online of op praktijklocatie,
H.C. Pootstraat 9
7552WZ Hengelo
op locatie en online sessies:
twee keer twee dagen op locatie in natuur met wandeling en twee dagdelen online, in totaal 25 uur leertherapie
ook mbt opleidingstraject KP en PT
Kosten
€2360,-
€120,- kennismaking/intake
€2240,-: de schemaleertherapiesessies, met op unieke locatie tweemaal diner en overnachting met ontbijt, koffie/thee, lunches, wandelingen
Data:
16 en 17 mei op locatie
12 juni online (12.30 – 1700 uur)
26 september online (9.00 – 12.30 uur)
31 oktober en 1 november op locatie
voor vragen of meer informatie vul het contactformulier in!
Online Schema
leertherapiegroep
woensdag óf vrijdag 15:00- 16.30 uur
met Marieke van Meeteren
intakes:
online of op locatie,
KP Praktijk
H.C. Pootstraat 9
7552WZ Hengelo
wekelijkse online sessies:
in totaal 25 uur leertherapie
ook mbt opleidingstraject KP en PT
Kosten
€1950,-
€120,- kennismaking/intake
administratiekosten
Bij aanmelding voor een leertherapiegroep vragen we je
25 euro administratiekosten te betalen. Zodra dat ontvangen is, word je aanmelding definitief gemaakt. Wanneer je besluit niet deel te nemen aan de leertherapiegroep worden de administratiekosten niet terugbetaald. Als je na het kennismakingsgesprek besluit niet mee te doen, dan wordt daarbij 120 euro voor het kennismakingsgesprek berekend. Wanneer je wel deelneemt aan de leertherapiegroep wordt de 25 euro in mindering gebracht op de kosten van de groepsdeelname.
De factuur voor de leertherapiereeks dien je vooraf in 1 keer te betalen. Wanneer je in termijnen wilt betalen gelden de volgende extra administratiekosten:
2 termijnen: 45 euro
3 termijnen: 75 euro
4 termijnen: 115 euro
Schema leertherapiegroep in Beweging
Na aanmelding ontvang je enkele opdrachten. Voor de kennismaking word je gevraagd om de opdrachten in te vullen en toe te sturen:
1. enkele schemavragenlijsten (deze worden na aanmelding naar je toegestuurd)
2. een levensverhaal ‘kort’, waarin je schrijft over jouw gezin van herkomst, belangrijke gebeurtenissen in jouw leven, en eventueel problemen die je tegenkomt in je leven (werk/privé).
3. drie doelstellingen voor de groepsleertherapie in een schema leertherapie behandelplan.
In dit plan kun je ook verbanden leggen tussen je belangrijkste schema’s en gebeurtenissen in je leven.
In het kennismakingsgesprek gaan we na of de leertherapie bij je past.
De schema leertherapiegroep is een persoonsgerichte leertherapie.
Dit betekent dat het in de leertherapie zal gaan over wat je ervaart in alle levensgebieden. Dit is anders dan een training- of supervisietraject.
Groep
De schema leertherapiegroep is te zien als een individuele leertherapie in een groep. De groepsleden worden hierbij betrokken in verschillende experiëntiële oefeningen en worden uitgenodigd elkaar feedback te geven.
Na de individuele sessie ter kennismaking volgen de overige 24 sessies in de schema leertherapiegroep, deze sessies beslaan 5 dagen, verdeeld over;
2x 2 intensieve dagen op mooie en verzorgde locatie met overnachting
2x ½ dag online
De schemaleertherapie vindt plaats in een gesloten leertherapiegroep van zes tot acht deelnemers.
De schema leertherapiegroep telt voor 25 uur leertherapie.
Door de opzet van het programma en de registraties van de leertherapeuten voldoet de inhoud aan de eisen die verschillende beroepsverenigingen stellen aan leertherapie; VGCt en FGzPt
De schema leertherapiegroep is bestemd voor psychologen en artsen
die in het kader van hun opleiding leertherapie willen volgen.
Voor diegene die in opleiding zijn tot psychotherapeut, klinische psycholoog of psychiater raden wij aan om altijd even bij de hoofdopleider om toestemming te vragen voor deelname aan de schema leertherapiegroep.
De schema leertherapiegroep wordt gegeven door Marieke van Meeteren, supervisor NVP, VSt en VGCt.
Supervisie
De schematherapietaal, methodiek, bejegening en speelsheid biedt een ruime hoeveelheid methodieken om ook als het ingewikkeld is erbij te blijven, ermee om te gaan en ook om daar weer uit te komen. Naast opleiding in theorie en methodiek en technieken is het in ons werk met cliënten fijn én essentieel om in te zoomen op doen wat werkt.
Dit is de kern van supervisie en van leertherapie en het verrijkt je werkend bestaan! Het is nodig en passend om bij momenten te vertragen en in te zoomen, te focussen op wat gebeurde daar nu net en wat heb ik nu nodig? Specifiek oefenen met het inzetten van wat je nodig hebt in deze therapie is de focus in supervisie.
Leertherapie
Bewustworden van eigen patronen van jou als therapeut in een therapie (en/of daarbuiten) en naar ervaring weten wat je nodig hebt om daar bewust zelfzorg in toe te passen is de focus in leertherapie.
Leertherapie helpt je om getriggerd in eigen valkuilen alsnog te doen wat werkt, om ‘terug te sturen’ naar wat de cliënt van je nodig heeft in de therapie. Om schematherapie te bieden helpt het om ruimte te nemen zodat je handvatten ontwikkelt om jezelf te keren naar: zie het (herkennen), snap het (inzicht), voel het (wennen aan een nieuw gevoel), doe het (heel veel bewust focussen, oefenen, doen) én koester het (onderhouden, bewust jezelf niet opnieuw de rug toekeren, verwaarlozen of laten zitten)